لامپ ال ای دی چیست؟ همه چیز را راجع‌به لامپ ال ای دی بدانید

لامپ ال ای دی چیست

آنچه در این مطلب می خوانید

لامپ LED حدود 20 هزار ساعت عمر مفید دارد! لامپ ال ای دی چیست؟ روشنایی که 90% انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می‌کند و به محیط زیست و چشم‌ انسان‌ها آسیب نمی‌زند. با استفاده از لامپ‌های ال ای دی انرژی و ثروت شما تبدیل به حرارت نخواهد شد!

در این محتوا در بلاگ آسیا پرتو تعریفی از لامپ ال ای دی را می‌خوانیم. سپس تاریخچه ابداع لامپ فوق کم مصرف ال ای دی را متوجه خواهیم شد. در ادامه مزایای لامپ های ال ای دی و مقایسه لامپ ال ای دی با کم مصرف و لامپ رشته‌ای را می‌خوانیم. انواع لامپ ال ای دی از لحاظ طراحی و فناوری ساخت را بررسی می‌کنیم. در انتها اجزای لامپ ال ای دی و انواع رنگ لامپ را متوجه خواهیم شد.

این محتوای راهنمای 0 تا 100 شناخت لامپ ال ای دی است. با خواندن این محتوا از تاریخچه تا اجزای داخلی لامپ led را متوجه خواهیم شد.

لامپ ال ای دی چیست و چه تاریخچه‌ای دارد؟

لامپ LED نوعی از لامپ حالت جامد است که از یک نیمه رسانا تولید نور می‌کند. کلمه LED مخفف Light Emitting Diode و به معنی دیود ساطح کننده نور است. LED Lamp در واقع از عبور جریان الکتریکی از نیمه هادی، انرژی را به شکل نور انتشار می‌دهد.

در ساده‌ترین تعریف لامپ ال ای دی از پیوستن چندین led نیمه رسانا ایجاد خواهد شد.

شاید برای شما دلیل نوردهی ال ای دی جذاب باشد. در این قسمت کمی راجع‌به فیزیک و دلیل تولید نور این نوع از لامپ صحبت خواهیم کرد.

ال ای دی از دو نیمه رسانا P با بار مثبت و N با بار منفی تشکیل شده است. با عبور جریان الکتریکی، الکترون‌ها در نیمه رسانا انرژی خود را به شکل نور و نه گرما تخلیه می‌کنند. و محل اتصال پیوند P-N تبدیل به منبع نور خواهد شد. حالا برای ساخت رنگ‌های مختلف مقدار یا جنس نیمه رسانا را تغییر می‌دهند.

در بخش بعدی دربارۀ تاریخچه لامپ ال ای دی اطلاعاتی کسب می‌کنیم.

تاریخچه لامپ ال ای دی

اولین اختراع لامپ ال ای دی در سال 1927 توسط آقای اولگ لوسف در روسیه اتفاق افتاد. و سال 1997اولین LED با رنگ سفید به نمایش گذاشته شد. البته اولین جرقه ایجاد ال ای دی به سال ۱۹۰۷ و کشف پدیده الکترولومینسانس (تولید نور در اثر عبور جریان الکتریکی) باز می‌گردد. در آن سال‌ها LED بسیار گران قیمت بودند. استفاده تجاری و تولید انبوه این محصول در سال ۱۹۶۸ اتفاق افتاده است.

در سال 2001 اولین ال ای دی قابل حمل به بازار عرضه شد. سپس در سال 2003 اولین ال ای دی با فناوری COB ساخته شد.

مزایای لامپ ال ای دی

یکی از مزایای لامپ led مصرف برق پایین و طول عمر بالا است. لامپ‌های LED حدود 20 هزار ساعت روشنایی دارد. لامپ led به محیط زیست و سلامت چشم‌های انسان‌ها آسیب وارد نمی‌کند. نور ساطع شده از لامپ‌های ال ای دی مانند نور طبیعی روز است. لامپ ال ای دی قابلیت کلید زنی بالایی دارد، لامپ‌های تولیدی آسیا پرتو قابلیت 500 هزار کلیدی زنی را دارند.

در لامپ ال ای دی پول شما با تبدیل شدن به حرارت هدر نمی‌رود!

انواع لامپ ال ای دی 90% انرژی را به نور تبدیل می‌کنند. همچنین بازده نوری این لامپ‌ها 70 تا 150 لومن بر وات است. این یعنی 10% از انرژی الکتریکی به شکل گرما هدر خواهد شد. با رسیدن ولتاژ به لامپ‌های ال ای دی، بلافاصله لامپ روشن خواهد شد و مشکل چشمک‌زدن و وقفه در روشن شدن وجود ندارد.

موارد بالا تنها تعداد انگشت شما مزیت‌ لامپ ال ای دی است. یکی از مهم‌ترین مزایای لامپ‌ های ال ای دی، طول عمر بالا و عدم آسیب به محیط زیست و سلامت چشم انسان‌ها است.

مقایسه لامپ ال ای دی با کم مصرف و لامپ رشته‌ای

لامپ ال ای دی نور طبیعی روز را تولید می‌کند. لامپ‌های رشته‌ای و کم مصرف به چشم‌های ما آسیب وارد می‌کند. لامپ کم مصرف دارای جیوه است، جیوه برای انسان و محیط زیست خطرناک است. لامپ‌های ال ای دی برای انسان‌ها و محیط زیست هیچ ضرری ندارد.

لامپ ال ای دی به نسبت رشته‌ای 5 برابر بازدهی بیشتری دارد. لامپ کم مصرف 4 برابر بیشتر از لامپ رشته‌ای بازدهی دارد. بهره نوری لامپ led بین 70 تا 120 لومن بر وات است اما بهره نوری لامپ کم مصرف، 45 تا 75 و لامپ رشته‌ای 10 تا 15 وات است.

لامپ ال ای دی 25% کمتر از لامپ کم مصرف گرما تولید می‌کند. در انواع لامپ ال ای دی 90% انرژی الکتریکی تبدیل به نور خواهد شد. عمر لامپ ال ای دی 20 هزار ساعت است و این عمر در لامپ کم مصرف 10 هزار و در لامپ رشته‌ای 750 ساعت است.

انرژی ثروت است، ثروت خود را با تبدیل به گرما و آسیب به چشم‌هایتان هدر ندهید!

در آخر یک مثال برای فهمیدن برتری مطلق، لامپ فوق کم مصرف ال ای دی می‌خوانیم.

یک لامپ رشته‌ای 100 وات، 1600 لومن نور تولید می‌کند. یک لامپ کم مصرف 25 وات، 1600 لومن نور تولید می‌کند و یک لامپ 20 وات 1600 لومن نور را تولید خواهد کرد.

در مقایسه نور لامپ ال ای دی با کم مصرف، نور ال ای دی به چشم‌ها آسیب وارد نمی‌کند. همچنین در طول زمان نور کم رنگ نخواهد شد. اما این تنها چند مورد از برتری لامپ ال‌ای‌دی است.

برای مقایسه لامپ ال ای دی با کم مصرف و دانستن 7 برتری لامپ ال ای دی به مقاله تفاوت لامپ کم مصرف و ال ای دی مراجعه کنید.

انواع لامپ ال ای دی از لحاظ طراحی و شکل ظاهری

در این بخش انواع لامپ led را از لحاظ شکل ظاهری، بررسی می‌کنیم. به طور کلی لامپ LED به شکل‌های زیر طراحی و تولید خواهدشد.

لامپ ال ای دی گل؛ این لامپ طراحی بسیار خاص و متفاوت شبیه به گل دارد. لامپ LED گل، زاویۀ نوردهی 130 درجه و کاربردهای تجاری، صنعتی حتی خانگی دارد.

لامپ led زیتونی؛ لامپ زیتونی دارای 330 تا 340 در زاویه و پرتاب نور است. این لامپ جایگزین لامپ گازی است.

لامپ led فیلامنتی یا ادیسونی؛ لامپ ال ای دی فیلامنتی شباهت زیادی با لامپ‌های رشته‌ای دارد. این لامپ‌های نوستالژیک و شیک، حالت تزئینی دارند و در لوستر‌ها و دکوراسیون‌ کاربرد دارد.

لامپ ال ای دی نوری با صرفه و بدون ضرر به محیط زیست و انسان‌ها را بازتاب می‌دهد.

لامپ ال ای دی هالوژنی SMD ،LED و COB؛ این لامپ‌ها در سیستم های روشنایی و دکوراسیون کاربرد دارد. و جایگزین لامپ‌های هالوژنی سابق است. لامپ هالوژنی LED دارای پایه سوزنی یا سوکتی و زاویه نوردهی 120 تا 180 درجه است.

لامپ LED قارچی یا سفینه‌ای؛ لامپ ال ای دی قارچی به دلیل طراحی نور مستقیم تولید می‌کند. زاویۀ نوردهی لامپ سفینه‌ای 110 درجه است. این لامپ برای نمایش محصول مناسب است. لامپ قارچی در فروشگاه و میوه فروشی‌ها کاربرد دارد.

طراحی‌های متفاوت باعث ایجاد زاویه نوردهی متفاوت خواهد شد. در قسمت بعدی با 3 نوع از متداول‌ترین لامپ‌های ال ای دی یعنی لامپ ال ای دی استوانه ای، لامپ ای ای دی حبابی و لامپ لوستر یا لامپ اشکی و شمعی آشنا خواهیم شد.

لامپ ال ای دی استوانه ای

لامپ‌ استوانه‌ای LED زاویۀ نوردهی 220 درجه دارد. دلیل نام گذاری این لامپ ال ای دی ، رفلکتور استوانه‌ای شکل است. طراحی این لامپ شبیه به لامپ حبابی است اما حباب لامپ کمی کشیده‌تر است. به همین دلیل زاویه نوردهی بیشتری دارد. لامپ استوانه‌ای در توان های بالاتر از 20 وات تولید خواهد شد.

لامپ ال ای دی استوانه ای دارای سرپیچ E27 است. کاربرد لامپ LED استوانه‌ای در فروشگاه‌ها منازل مسکونی، بیمارستان و هتل‌ها است. این لامپ به دلیل طراحی بهتر در دکوراسیون جلوه بهتری دارد.

برای خرید و آشنایی با لامپ‌های استوانه‌ای آسیا پرتو لطفا به صفحه لامپ استوانه‌ای LED مراجعه کنید.

لامپ led استوانه ای

لامپ ای ای دی حبابی

لامپ LED حبابی، لامپی که هر خانه حداقل 1 بار نوردهی آن را تجربه کرده است! لامپ ال ای دی حبابی بیشتر در مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زاویه نوردهی این لامپ 210 درجه است. و به همین دلیل متر از لامپ استوانه‌ای در فرشگاه‌ و میوه فروشی‌ها استفاده خواهد شد.

لامپ حبابی led دارای سرپیچ E27 است و رفلکتور آن شبیه به یک حباب است. لامپ حبابی معمولا توان‌های پایین‌تر از 20 وات را دارد.

لامپ‌های ال ای دی حبابی آسیا پرتو از 4 مرحل تست عبور می‌کند. برای خرید و آشنایی با لامپ حبابی لطفا به صفحه لامپ حبابی led مراجعه کنید.

لامپ لوستر یا لامپ اشکی و شمعی

لوسترهای جدید به دلیل بهبود طراحی از سرپیچ‌های E14 استفاده می‌کنند. به همین دلیل در لامپ‌های لوستر، لامپ ال ای دی اشکی یا شمعی استفاده می‌کنند.

لامپ اشکی به دلیل شباهت به قطره اشک به این اسم معروف است. لامپ ال ای دی اشکی در لوسترهای مدرن کاربرد دارد. لامپ لوستر شمعی یا لامپ کندل در لوسترهای کلاسیک جلوه بهتری ایجاد می‌کند. تنها تفاوت بین لامپ اب ای دی اشکی و شمعی، وجود قسمت بالایی لامپ اشکی است.

لامپ اشکی و حبابی چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای پاسخ این سوال لطفا به صفحه لامپ لوستر مراجعه کنید.

لامپ لوستری led

مقایسه لامپ ال ای دی با چراغ

تنها تفاوت بین لامپ و چراغ ال ای دی وجود سرپیچ است. در چراغ‌ها سرپیچ وجود ندارد و از طریق سیم به منبع تغذیه متصل خواهند شد. لامپ‌ها قابلیت نصب تو کار ندارند و برای حذف سیم از سرپیچ‌های دیواری، استفاده می‌کنیم. موارد زیر برخی از چراغ‌های ال ای دی هستند. ریسه‌های شلنگی و نواری نیز جزء انواع لامپ ال ای دی نیستند. در ادامه چند نمونه از چراغ ال ای دی را معرفی می‌کنیم.

  1. چراغ ال ای دی توکار و چراغ سقفی روکار
  2.  پنل ال ای دی روکار و توکار
  3. چراغ وال واشر
  4. پنل ال ای دی سقفی گرد و مربع
  5. چراغ خطی

در قسمت بعدی انواع رنگ لامپ ال ای دی را بررسی می‌کنیم. یکی از ویژگی‌های لامپ LED کیفیت بالا در تولید رنگ است

انواع رنگ لامپ ال ای دی

به طور کلی سفید یخی، سفید مهتابی و زرد آفتابی رنگ نور لامپ‌های led هستند. برای تعیین رنگ نور لامپ‌ led از شاخصی به اسم دمای رنگ استفاده می‌کنند. دمای رنگ را با واحد کلوین K نشان می‌دهند.

دمای رنگ 3000 کلوین لامپ ال ای دی آفتابی است. لامپ ال ای دی آفتابی ww برای استراحت و آرامش است و در اتاق خواب و هتل‌ها کاربرد دارد.

لامپ ال ای دی مهتابی دمای رنگ  6500 کلوین دارد. لامپ ال ای دی مهتابی برای فروشگاه‌ها و دفاتر اداری کاربرد دارد.

لامپ ال ای دی نچرال یا سفید یخی دمای رنگ 4000 کلوین دارد. لامپ ال ای دی سفید یخی در واقع رنگی بین آفتابی و مهتابی است.

اعداد نزدیک به 3000 کلوین نور نزدیک به خورشید دارد. رنگ نور زرد و یا اصطلاحا نور گرم است. اما اعداد بالاتر از 4000 نزدیک به نور سفید است و اصطلاحا به آن نور سرد می‌گویند.

رنگ نورهای لامپ های led

برای چشم‌های خود نور باکیفیت تامین کنید. با لامپ ال ای دی به چشم‌های خود احترام بگذارید!

بهترین نور لامپ برای چشم نور نچرال است. چرا که این نور بین آفتابی و مهتابی است. اگر امکان استفاده از نور نچرال را ندارید با فاصله مناسب از ترکیب نور زرد و سفید استفاده کنید. کدام نور لامپ ال ای دی برای چشم مناسب است؟ نور زرد برای چشم بهتر است یا سفید؟ در واقع هر دو نور برای چشم مناسب هستند اما بهترین حالت نور نچرال (ترکیب سفید و زرد) است.

نور زرد برای اتاق خواب و استراحت بهتر است. نور سفید که نشانگر نور روز و باعث افزایش انرژی است. برای فروشگاه‌ها و کارگاه‌ها گزینه بهتری است. در واقع هر کدام از نور لامپ‌ها ویژگی‌ خاص خود را دارد.

در بخش بعدی انواع فناوری‌های ساخت لامپ ال ای دی را بررسی می‌کنیم.

انواع لامپ ال ای دی بر اساس فناوری ساخت

انواع فناوری ساخت لامپ ال ای دی از لحاظ ساختار و ویژگی‌ها بهینه شده‌اند. لامپ SMD و COB در واقع زیر مجموعه لامپ‌های ال ای دی ابتدایی هستند. و این دوفناوری عیوب ال ای دی نسل اولی خود را پوشانده‌اند.

لامپ SMD؛ لامپ ال ای دی SMD

فناوری ساخت لامپ SMD لحیم کاری بر روی برد و بدون ایجاد به سوراخ است. در واقع فناوری اس ام دی نسبت به ال ای دی‌های DIP بسیار کوچک و مسطح هستند. در این تکنولوژی ساخت لامپ ال ای دی، هر SMD را به صورت جداگانه با روش نصب سطحی SMT بر روی برد لحیم کاری می‌کنند. توان هر اس ام دی ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی وات است.

لامپ‌ اس ام دی به دلیل حرارت کمتر به نسبت ال ای دی نسل اول، عمر بیشتری دارد. استفاده از فناوری SMD باعث کاهش هزینه، افزایش کیفیت مونتاژ و کاهش حجم مدار نهایی خواهد شد.

فناوری‌های ساخت ال ای دی برای افزایش بهره‌وری و صرفه جویی بیشتر در انرژی مصرفی است.

لامپ COB؛ لامپ ال ای دی COB

لامپ ال ای دی COB از پیوستن چندین ال ای دی در یک ماژول تشکیل خواهد شد. این مدار تنها دارای دو کنتاکت و یک مدار است. و مدار نهایی بسیار کوچک‌تر از SMD است. در واقع این فناوری برای بهبود SMD ساخته شده است. لامپ COB شبیه به یک صفحه نور است و مستقیما بر روی برد نصب خواهد شد. لامپ ال ای دی COB به نسبت توان مصرفی حرارت کم و بازدهی نور بسیار زیادی دارد.

مقایسه لامپ COB و SMD

راندمان تولید نور COB به نسیت لامپ SMD بیشتر است. SMD ها نور درخشان‌تری دارند اما لامپ COB کیفیت نور بالاتر، نور با خیرگی کمتر و یکنواخت‌تر تولید می‌کند. پرتاب نور لامپ COB بیشتر است اما به صورت تک رنگ است. SMD هزینه تولید بیشتری به نسبت COB دارد.

لامپ ال ای دی SMD به دلیل پخش نور باز تر برای فضاهای مسکونی کاربرد دارد. اما لامپ ال ای دی COB نور موضعی دارد و بیشتر برای دفاتر کار، کافی شاب و آشپزخانه کاربرد دارد.

مقایسه لامپ cob با smd

اجزای لامپ ال ای دی

به طور کلی اجزای تشکیل دهنده لامپ ال ای دی 5 قسمت اصلی دارد.

  1. حباب لامپ یا رفلکتور: حباب لامپ از جنس پلاستیک نسوز است. این قسمت برای محافظت از اجزای داخلی همچنین پخش نور کاربرد دارد.
  2. بدنه لامپ: بدنه لامپ از دو قسمت پلاستیکی و آلومینیومی (هیت سینک) تشکیل شده است. بدنه پلاستیکی برای جلوگیری از برق گرفتگی و تبادل هوا بین چیپست LED و محیط بیرونی است. هیت سینک آلومینیومی نیز برای گرفتن گرمای چیپست و انتقال به بدنه پلاستیکی کاربرد دارد.
  3. چیپ ست SMD یا COB: چیپست دارای دیودهای نوری است که وظیفه تبدیل انرژی به نور را برعهده دارند.
  4. سرپیچ: لامپ ال ای دی برای اتصال به برق شهری به سرپیچ از جنس نیکل مجهز است. سرپیچ‌ها معمولا E40(سرپیچ بزرگ)، E27 (سرپیچ معمولی)، GU10 (سرپیچ سوکتی) است.
  5. برد الکترونیکی مدار یا درایور led: انتقال توان الکتریکی به چیپست SMD یا COB وظیفه درایور لامپ led است. بردهای لامپ ال ای دی با ولتاژ و جریان DC کار می‌کنند اما برق شهری ولتاژ AC یا متناوب دارد. تبدیل برق تامین جریان ثابت AC به DC بر عهده led driver است.

راهنمای شناخت 0 تا 100 لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی چیست؟ لامپ فوق کم مصرف که 90% انرژی را تبدیل به نور می‌کند. در این محتوا از طراحی تا تاریخچه از چیستی تا اجزای داخلی لامپ را متوجه شدیم. همچنین مقایسه‌ای بین لامپ کم مصرف و رشته‌ای با لامپ ال ای دی را خواندیم. با انواع رنگ لامپ ال ای دی و تفاوت چراغ و لامپ را متوجه شده‌ایم.

آیا باز هم راجع‌به لامپ ال ای دی سوالی در ذهن دارید؟ بنظر شما چطور یک لامپ با کیفیت را باید تشخیص بدیم؟ کدام رنگ برای شما خوشایند‌تر بوده است؟ لطفا در بخش دیدگاه نظرات و سوالات خود را برای ما ارسال کنید.

آسیا پرتو تولید کننده لامپ ال ای دی با بهره نوری 100 لومن بر وات است. این بهره نوری در آزمایشات دقیق مشخص شده است. این بهره نوری در لامپ‌های ایرانی جزء بالاترین‌ها است. همچنین در هنگام تولید لامپ‌ها از 4 مرحله تست عبور می‌کند.

کیفیت نور تنها شعار ما نیست بلکه عملکرد آسیا پرتو است.

جهت استفاده از محصولات با کیفیت آسیا پرتو دو روش وجود دارد. اولین راه خرید حضوری و مراجعه به نماینده انحصاری ما در لاله‌زار تهران به نام شهر آفتاب با شماره تلفن 66342000-021 است. دومین راه ارتباط با شماره واتساپ ما 09122999567 است. جهت دریافت دقیق آدرس نماینده انحصاری ما و راه‌های ارتباطی، لطفا به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره لامپ LED

لامپ حالت جامدی است که 90 درصد انرژی الکتریکی را تبدیل به نور می‌کند. لامپ ال ای دی لامپ فوق کم مصرف است.

اولین اختراع لامپ ال ای دی در سال 1927 توسط آقای اولگ لوسف در روسیه اتفاق افتاد. و سال 2014 اولین LED با رنگ سفید به نمایش گذاشته شد

لامپ‌های ال ای دی با فناوری‌های SMD و COB تولید خواهند شد.

مدار الکتریکی led driver (درایور ال ای دی) وظیفه تبدیل برق متناوب AC به برق مستقیم DC دارد.

2 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *