7 تفاوت لامپ کم مصرف و ال ای دی

تفاوت لامپ ال ای دی یا کم مصرف

آنچه در این مطلب می خوانید

7 دلیل برای دور ریختن لامپ کم مصرف! تفاوت لامپ کم مصرف و ال ای دی چیست؟ لامپ ال ای دی فوق کم مصرف است. لامپ‌های کم مصرف cfl بهترین جایگزین لامپ رشته‌ای بودند. تا مدت‌ها این برتری باقی ماند تا زمانی که لامپ LED متولد شد.

در این محتوا در بلاگ آسیا پرتو به مقایسه لامپ ال ای دی با کم مصرف می‌پردازیم. در ادامه مقاله لامپ کم مصرف و ال ای دی را در موضوعاتی مانند آسیب به محیط زیست و انسان، بازدهی نور و زاویه تابش نور، مصرف انرژی، قیمت و عمر مقایسه می‌کنیم. با خواندن این محتوا به این نتیجه خواهید رسید که لامپ کم مصرف، آنقدر هم کم مصرف نیست! در واقع لامپ ال ای دی، لامپ فوق کم مصرف این روزها است.

تفاوت لامپ ال ای دی با کم مصرف؛ تعریفی از لامپ LED و کم مصرف

ابتدا تعریفی از این دو لامپ کم مصرف و ال ای دی را می‌خوانیم. سپس در پایان به کمک یک جدول مزایا و معایب دو لامپ کم مصرف و لامپ led را متوجه خواهیم شد.

لامپ ال ای دی چیست؟

لامپ ال ای دی نوعی از لامپ جامد و نیمه رسانا است. این لامپ از به هم پیوستن تعدادی led نیمه رسانا و قرار گرفتن در یک رفلکتور (پخش کننده نور) نور تولید می‌کند.

این تعریف همۀ ماجرای لامپ ال ای دی نیست! لامپ ال ای دی به دنبال خود ماجراهای زیادی دارد. از تاریخچه تا انواع لامپ ال ای دی و اجزای داخلی را در مقاله لامپ ال ای دی چیست؟ متوجه خواهیم شد.

لامپ کم مصرف cfl چیست؟

لامپ کم مصرف از دسته لامپ‌های گازی است. لامپ کم مصرف به کمک یونیزه کردن گاز درون حباب شیشه‌ای نور تولید می‌کند. این یعنی به کمک ولتاژ الکتریکی، نور ماوراءبنفش از گاز درون لامپ ساطع خواهد شد. سپس این نور با برخورد به فسفر سفید رنگ، نور سفید تولید می‌کند.

مقایسه لامپ LED با لام CFL

1_ آسیب به انسان و محیط زیست با طراحی لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف یا فلورسنت به کمک یک حباب شیشه‌ای، حاوی بخار جیوه تولید نور می‌کند. بخار جیوه گازی سمی است و باعث ایجاد مسمومیت و آسیب به مغز کودکان خواهد شد. به دلیل نازکی شیشه نگهدارنده جیوه، همیشه احتمال خطر مسمومیت حتی مرگ وجود دارد. همچنین طبق مقاله بهداشت عمومی (NCBL) محصولات فلورسنتی، بیماری‌های چشمی حاصل از امواج ماوراءبنفش را تا 12% افزایش می‌دهد.

در مقابل در طراحی لامپ LED هیچ‌گونه ماده شیمیایی و پرخطر استفاده نشده است. حباب لامپ ال ای دی از جنس پلاستیک نشکن است. لامپ کم مصرف علاوه بر مشکل در سلامتی انسان برای محیط زیست هم مضر است. لامپ ال ای دی دوست‌دار سلامتی انسان و دوست دار محیط زیست است.

به تفسیر نشریه علمی ساینتیفیک امریکن (scientific American) لامپ ال ای دی به دلیل عدم استفاده از سرب در منابع نوری سبز قرار می‌گیرد.

2_ نوردهی و بازدهی نور؛ تولید نور مضر یا نور سالم!

در لامپ LED با عبور جریان الکتریکی از دیود ساطع کننده نور یا نیمه هادی، نور سفید تولید خواهد شد. سپس نور سفید از یک رفلکتور عبور می‌کند و یکدست خواهد شد. اما در لامپ‌های کم مصرف CFL مدار الکتریکی ولتاژ زیادی را تولید می‌کند، ولتاژ زیاد باعث یونیزه شدن گاز داخل لامپ خواهد شد. گاز یونیزه از خود امواج ماوراءبنفش و مادون قرمز ساطع می‌کند. سپس این امواج به کمک ماده سفید فسفر به رنگ و نور سفید در می‌آیند.

در این فرآیند به دلیل یونیزه سازی گاز، انرژی زیادی مصرف خواهد شد. همچنین بازدهی نور در لامپ CFL به دلیل برخورد به پیچ و خم‌های طراحی شده، کاهش پیدا می‌کند. بازدهی نوری لامپ ال ای دی 74 تا 120 و لامپ فلورسنت 45 تا 75 لومن بر وات است.

در برخی از لامپ‌های ال ای دی این بازده 160 حتی 300 لومن بر وات است.

نور تولیدی ال ای دی مانند نور طبیعی روز است و به چشم‌ها آسیب وارد نمی‌کند. همچنین کیفیت نور تولیدی لامپ ال ای دی بسیار بالا است. با گذشت زمان تولید نور لامپ فوق کم مصرف ال ای دی، مانند لامپ cfl افت نمی‌کند.

بازدهی نوری چیست؟ میزان وات یا انرژی مصرفی بر نور تولیدی را بازده نوری می‌گویند. بازدهی نوری را با لومن بر وات نشان می‌دهند.

3_ مصرف انرژی؛ عدم تبدیل ثروت به حرارت

لامپ ال ای دی 90% انرژی را تبدیل به نور می‌کند! لامپ ال ای دی پایان عنوان کم مصرف برای لامپ‌ها cfl است. لامپ فوق کم مصرف ال ای دی 25% کمتر از لامپ کم مصرف، انرژی را تبدیل به حرارت می‌کند. در واقع لامپ ال ای دی لامپ فوق کم مصرف است و انرژی و ثروت شما را تبدیل به گرما نمی‌کند!

طبق بررسی فنی گاردن، لامپ ال ای دی 10% کمتر از لامپ کم مصرف انرژی مصرف می‌کند.

برای درک بهتری صرفه جویی لامپ ال ای دی باید به این مثال توجه کنید. لامپ کم مصرف 25 وات، 1600 لومن نور تولید می‌کند. اما لامپ ال ای دی 20 وات 1600 لومن نور تولید می‌کند. این یعنی 5 وات صرفه جویی بیشتر برای تولید مقدار نور 1600 اتفاق افتاده است.

4_ مقایسه زاویه نوردهی و انواع رنگ نور

لامپ‌های کم مصرف cfl اصطلاحا همه سوتاب یا غیر جهت‌دار هستند. این یعنی نور به همه جهت‌ها تابیده خواهد شد. به همین دلیل لامپ‌های کم مصرف به نسبت ال ای دی ‌ها فضا را کمتر روشن می‌کنند. اما لامپ‌هال ال ای دی به دلیل طراحی ظاهری، نور را کنترل شده و مستقیم به پایین می‌تابند.

مقداری از نور تولیدی به دلیل طراحی مارپیچ لامپ cfl بدون سود است.

لامپ‌های ال ای دی زاویه تابش را کنترل می‌کنند و تا حدودی جهت‌دار هستند. برای مثال زاویه تابش لامپ حبابی led آسیا پرتو 210 درجه و لامپ استوانه‌ای ال ای دی دارای زاویه تابش 220 درجه است.

لامپ‌های کم مصرف در دو نوع آفتابی و مهتابی وجود دارد. لامپ‌های ال ای دی در 3 نوع آفتابی، مهتابی و نچرال یا سفید یخی تولید خواهند شد. در لامپ‌ها ال ای دی، کیفیت نور سفید و زرد بسیار زیاد است. اما لامپ کم مصرف به دلیل تبدیل ماوراءبنفش به رنگ سفید یا زرد کیفیت خوبی ندارند.

نور نچرال در واقع ترکیب نور مهتابی و آفتابی است. و بهترین نور برای چشم‌ها به حساب می‌آید اما این جمله به معنی نامناسب بودن، نور مهتابی و آفتابی در ال ای دی نیست.

5_ مقایسه عمر و کلید زنی لامپ led و cfl

لامپ ال ای دی 20 تا 25 هزار ساعت عمر مفید دارد! در لامپ کم مصرف عمر لامپ تنها 10 هزار ساعت است. همچنین لامپ‌های ال ای دی دارای 500 هزار کلید زنی هستند. این یعنی با خرید لامپ ال ای دی جملۀ انقدر لامپ را روشن و خاموش نکنید، لامپ می‌سوزد را باید فراموش کنید.

6_ دست به کلید، تولید نور حداکثری

تولید نور حداکثری در لامپ‌های کم مصرف زمان‌بر است. دلیل این تاخیر یونیزه کردن کامل گاز درون لامپ است. تقریبا 1 دقیقه از زمان لمس کلید تا درخشندگی کامل نور لامپ cfl زمان نیاز است. اما در لامپ‌های ال ای دی به محض لمس کلید، نور در حالت حداکثر تولید خواهدشد.

7_ مقایسه قیمت؛ قیمت گران اما به صرفه!

لامپ کم مصرف به نسبت لامپ ال ای دی از قیمت کمتری برخوردار است. اما خرید ارزان به چه قیمت؟ از دست دادن 10% انرژی بیشتر یا از دست دادن سلامت چشم؟ کدام یک ارزش خرید لامپ کم مصرف را دارد؟ قطعا هیچ کدام. در مقابل قیمت لامپ ال ای دی سلامتی، افزایش صرفه جویی انرژی و استفاده از نور طبیعی را بدست می‌آورید. لامپ‌های ال ای دی به دلیل عمر بالاتر و بازدهی انرژی بیشتر به صرفه‌تر از لامپ‌های کم مصرف هستند.

تفاوت لامپ کم مصرف و ال ای دی

مقایسه لامپ ال ای دی با کم مصرف تنها اثبات برتری بی چون و چرا لامپ ال ای دی است. زمان دور ریختن و نخریدن لامپ‌های کم مصرف فرا رسیده است.

در این محتوا در موضوعاتی مانند آسیب به انسان و محیط زیست، مصرف انرژی، بازدهی نوری، زمان تولید نور، قیمت و زاویه نوردهی و عمر دو لامپ را مقایسه کردیم. و با 7 تفاوت لامپ ال ای دی با کم مصرف آشنا شدیم. آیا باز هم راجع‌به لامپ فوق کم مصرف ال ای دی سوالی در ذهن دارید؟ از چه نکته‌ای در این محتوا لذت برده‌اید؟ لطفا در بخش دیدگاه نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.

آسیا پرتو شرکت تولید کننده لامپ ال ای دی است. همواره در تلاش تضمین کیفیت محصولات تولیدی خود هستیم. پس 4 مرحله تست بر روی محصولات خود انجام می‌دهیم. لامپ‌های آسیا پرتو طبق آزمایشات دقیق، دارای بازده نوری بیش از 100 لومن بر وات است. این بهره نوری در بین لامپ‌های ایرانی جزء بالاترین سطح است.

برای خرید مستقیم کلی و جزء از شرکت آسیا پرتو لطفا با شماره واتساپ 09122999567 تماس بگیرید. همچنین برای خرید حضوری به نماینده انحصاری ما در لاله زار مراجعه کنید. شهر آفتاب با شماره تلفن 66342000-021 نماینده انحصاری شرکت ما است.

سوالات متداول

عمر طولانی و عدم آسیب به محیط زیست و انسان لامپ ال ای دی مهم‌ترین تفاوت با لامپ کم مصرف است.

نور تولیدی لامپ ال ای دی مانند نور طبیعی روز است. همچنین این نور به چشم‌های انسان آسیب وارد نمی‌کند.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *