راهنمای خرید لامپ ال ای دی

راهنمای خرید لامپ LED

آنچه در این مطلب می خوانید

یک تاریکی مطلق را در خانه فرض کنید، این وضعیت دیر یا زود با خرید لامپ بی‌کیفیت برای شما رخ خواهد داد! اما نگران نباشید، راهنمای خرید لامپ ال ای دی برای عدم تاریکی و خرید لامپ LED باکیفیت برای شما آماده شده است. در این محتوا در بلاگ آسیا پرتو ابتدا به تعریفی از لامپ ال ای دی و مقایسه آن با لامپ فلورسنت و رشته‌ای می‌پردازیم. سپس برای خرید لامپ با کیفیت موضوعاتی مثل اهمیت طراحی و ضمانت، بهره‌نوری، سرپیچ مورد نیاز و رنگ نور مناسب را بررسی می‌کنیم.

با خواندن این محتوا شما قادر به خرید لامپی با عمر حدود 2000 روز با استفاده روزانه 10 ساعت خواهید بود!

تعریفی از لامپ ال ای دی برای راهنمای خرید لامپ ال ای دی

لامپ LED که مخفف کلمه Light Emitting Diode به معنای دیود ساطع کننده نور است. این لامپ حالت جامد، به کمک اتصال دو نیمه رسانا به تولید نور می‌پردازد. لامپ ال ای دی تا 90% انرژی را تبدیل به نور می‌کند. این لامپ فوق کم مصرف برای محیط زیست و انسان‌ها مضر نیست. لامپ‌های led نسل به نسل ارتقا پیدا می‌کنند. لامپ‌های ال ای دی این روزها حدود 75 تا 80% در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند.

در مقاله لامپ led چیست از 0 تا 99% با لامپ ال ای دی آشنا خواهید شد. برای آشنایی با تمام نکات راجع به لامپ ال ای دی لطفا به مقاله لامپ ال ای دی چیست؟ مراجعه کنید.

مزایای لامپ ال ای دی فوق کم مصرف

یکی از اصلی‌ترین مزایای لامپ ال ای دی بهره‌وری بالا در حدود 90% است. لامپ فوق کم مصرف ال ای دی حدود 20 تا 25 هزار ساعت عمر مفید دارد. همچنین لامپ‌های ال ای دی قابلیت 500 هزار کلیدزنی و آماده به کار بسیار سریع هستند. لامپ‌های led به جهت نداشتن جیوه دوست‌دار طبیعت هستند.

مصرف پایین انرژی به همراه عمر طولانی از مزایای اصلی لامپ‌های ال ای دی است.

لامپ ال ای دی 90% انرژی مصرفی را به نور تبدیل و از گازهای سمی استفاده نمی‌کند. لامپ ال ای دی نور با کیفیت و بدون اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش از خود ساطع می‌کند. تنوع زیاد در طراحی و طول عمر بالا در کنار بهره‌وری، لامپ LED را به پُراستفاده‌ترین لامپ این روزها تبدیل کرده است.

مقایسه لامپ ال ای دی با لامپ فلورسنت و رشته‌ای

در هنگام خرید باید توجه کنیم که انواع لامپ ال ای دی به سلامت چشم‌ها و محیط زیست آسیب وارد نمی‌کند. لامپ فوق کم مصرف ال ای دی پول شما را با تبدیل به حرارت هدر نمی‌دهد. لامپ ال ای دی برعکس لامپ‌های کم مصرف و رشته‌ای تا 90% بازدهی دارد. زاویه نور دهی و تولید نور مستقیم لامپ‌های led، باعث استفاده بیشتر از نور خواهد شد. تولید نور طبیعی روز و با کیفیت‌تر از دو لامپ دیگر، چشم‌های شما را ایمن‌تر می‌کند.

عمر طولانی و عدم آسیب به محیط زیست و انسان لامپ ال ای دی مهم‌ترین تفاوت با لامپ کم مصرف و رشته‌ای است. این قسمت تنها چند مورد تفاوت لامپ led با لامپ کم مصرف است. برای آشنایی با 7 تفاوت لامپ led و cfl به همراه آمارهای واقعی لطفا به مقاله تفاوت لامپ ال ای دی با کم مصرف چیست مراجعه کنید.

مقایسه لامپ led با cfl و رشته‌ای​

ضمانت و کیفیت، دو برادر هم خون

گارانتی و ضمانت، لباس کیفیت لامپ led است. لامپ‌های ال ای دی تعمیرپذیری بسیار خوبی دارند. اما این تعمیرپذیری دلیل ارائه نکردن ضمانت معتبر نیست. شرکت‌هایی که بر روی لامپ‌های خود ضمانت چند ساله ارائه می‌کنند، کیفیت خود را نشان می‌دهند.

تاریخ انقضا لامپ ال ای دی حدود 20000 هزار ساعت است! با روشن شدن روزانه 10 ساعت 2000 روز از لامپ‌های ال ایدی استفاده کنید.

در هنگام خرید لامپ ال ای دی حتما از بی عیبی طراحی لامپ اطمینان حاصل کنید. عدم شکستی و صحت طراحی یکی دیگر از لباس‌های کیفیت لامپ است. این یعنی شرکت تولیدی از خط کنترل کیفیت بهتری برخوردار است. حتما در هنگام خرید از فروشنده درخواست کنید که لامپ را از لحاض سلامت فیزیکی و الکترونیکی بررسی کند. لامپ نباید عیوب فیزیکی مانند شکستگی، داغ زدگی و باز شدن حباب را نداشته باشد. همچنین فروشنده باید لامپ را برای اطمینان از سلامت الکترونیکی و عدم فیلکر به برق متصل کند.

نوردهی توان مصرفی لامپ ال ای دی

لامپ‌های ال ای دی را بر اساس وات سنجش نکنید! توان مصرفی یا به اصطلاح وات لامپ به معنای پرنوری لامپ نیست. دلیل این اختلاف نوردهی در بهره‌وری نوری لامپ‌های led است. برای درک بهتر این مسئله به این مثال توجه کنید. برای تولید 1600 لومن به یک لامپ کم مصرف 25 وات و تنها به یک لامپ 20 وات ال ای دی نیاز داریم.

در جدول زیر محصولات پیشنهادی برای مکان‌های خانگی پیشنهاد شده است. عدد لوکس بر اساس استاندارد ساختمانی تعیین شده است. همچنین بهره نوری در این جدول متعلق به محصولات آسیا پرتو است.

مکان استفاده لامپ led وات پیشنهادی لامپ LED شار نوری (لومن بر وات) شدت روشنایی مورد نیاز (لوکس) جایگزین
لامپ کم مصرف لامپ رشته‌ای
اتاق نشیمن و پذیرایی 15 وات 1500 200 30 وات 100 وات
آشپزخانه 15 وات 1500 200 30 وات 100 وات
اتاق خواب 7 وات 700 100 12 وات 60 وات
راه پله 10 وات 810 150 15 وات 75 وات
سرویس بهداشتی 7 وات 700 100 12 وات 60 وات
راهرو 10 وات 810 150 15 وات 75 وات
حمام 7 وات 700 100 12 وات 60 وات
پارکینگ 12 وات 1260 150 20 وات 80 وات

پس در نتیجه برای سنجش نور لامپ به شارنوری و وات مصرفی نیاز داریم. حاصل تقسیم شار نوری و وات مصرفی معیاری به نام بهره‌نوری را ایجاد می‌کند. شدت روشنایی با واحد لوکس حاصل تقسیم شار نوری بر مساحت محیط است.

بهره نوری یا لومن بر وات

در قسمت قبلی با شار نوری و بهره نوری آشنا شده‌ایم. در هنگام خرید لامپ ال ای دی حتما باید به این دو معیار توجه کنید. بازده روشنایی یا لومن بر وات هر لامپ اصلی‌ترین معیار در هنگام خرید لامپ LED است.

شارنوری با واحد لومن (lm) یعنی کل نور ساطع شده توسط لامپ در هر ثانیه چه مقداری است. لامپ ال ای دی که lm یا لومن بالاتری دارد در واقع پُر نورتر است. لومن بر وات بالاتر به معنای تولید نور بیشتر در مقابل مصرف انرژی پایین‌تر است.

بهره‌نوری بر روی کارتن لامپ‌ها برای مثال به شکل 105lm/W نمایش داده خواهد شد. واحد اندازه گیری بهره نوری /Efficiency یعنی به ازای هر وات از مصرف انرژی، نور تولید شده چند لومن (Lumen) است. برای آشنایی بیشتر با مفهوم بهره نوری و شارنوری مقالۀ لومن چیست؟ را برای شما آماده کرده‌ایم.

رنگ آفتابی آرامش بخش و خواب آور است اما نور مهتابی انرژی زا است.

انتخاب مناسب رنگ نور لامپ

انواع لامپ ال ای دی دارای سه رنگ آفتابی، مهتابی و نچرال یا سفید یخی است. در کارتن لامپ‌های led معمولا این اعداد درج خواهند شد.

– رنگ آفتابی اعداد نزدیک به 2700k تا 3000k با نماد ww

– رنگ مهتابی 6500k

– سفید یخی دمای رنگ ۴۰۰۰k

برای سنجش دمای رنگ لامپ از واحد کلوین (k) استفاده می‌کنند. رنگ آفتابی یا اصطلاحا نور گرم به انسان آرامش را انتقال می‌دهد. دمای رنگ آفتابی برای استراحت و اتاق خواب کاربرد دارد. رنگ مهتابی یا نورد سرد باعث افزایش انرژی و سرحالی است. رنگ مهتابی بیشتر در محیط‌های کارگاهی، فروشگاه‌ها و اتاق پذیرایی کاربرد دارد. سفید یخی یا نچرال رنگی بین آفتابی و مهتابی است. این رنگ بهترین رنگ برای چشم‌ها است و در محیط آموزشی کاربرد دارد.

انتخاب رنگ نور لامپ LED

رنگ نور مهتابی مانند نور طبیعی روز است.

توجه به ریز نکاتی دیگر در هنگام خرید لامپ ال ای دی

زاویه تابش: زاویه تابش بیشتر قسمت های بیشتری از خانه روشن خواهد شد. برای مثال لامپ حبابی ال ای دی آسیا پرتو زاویه 210 درجه و لامپ ال ای دی استوانه‌ای 220 درجه را دارد.

محدودۀ دمای کارکرد: دمای کارکرد لامپ یعنی بهترین عملکرد لامپ ال ای دی در چه دمایی است. دما در لامپ‌های قدیمی تاثیر زیادی در خروجی رنگ داشت. لامپ‌های ال ای دی معمولا بین بازه دمایی °۲۰- تا °۴۰+ سانتی گراد کارکرد دارند.

سرپیچ: برای مصارف خانگی از سرپیچ E27 استفاده می‌کنند. سرپیچ‌های E40 در لامپ‌های ال ای دی با توان بالا استفاده دارد. سرپیچ لوسترهای خانگی معمولا E14 است و از لامپ لوستر LED شمعی و اشکی استفاده می‌کنند.

شاخص نمود رنگ/Ra: این شاخص در واقع نشانگر کیفیت تولید نور در لامپ از 0 تا 100 است.

خرید کیفیت و عمر بالا با راهنمای خرید لامپ ال ای دی

اخطار، لامپ ال ای دی بدون کیفیت در کَمین است! اما نگران نباشید راهنمای خرید لامپ ال ای دی برای خرید مطمئن یک لامپ آماده شده است. در این مقاله بعد از دانستن چیستی لامپ led مزایاهای آن سراغ مسئله ضمانت و مقایسه با لامپ کم مصرف و رشته‌ای رفتیم. سپس بهره‌نوری، رنگ نور و باور غلط وات بالاتر و نور بیشتر را بررسی کردیم. در نهایت ریزنکاتی مثل سرپیچ و زاویه نوردهی را بررسی کردیم.

آیا باز هم سوالی در هنگام خرید لامپ ال ای دی شما را آزار می‌دهد؟ پس همین حالا سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید. ضمنا همین حالا این صفحه را برای آشنایان خود ارسال کنید چون همیشه تهدید خرید لامپ ال ای دی بی‌کفیت وجود دارد.

ما در شرکت آسیا پرتو به نور چشم‌های شما اهمیت می‌دهیم. لامپ‌های led ما از 4 مرحله تست عبور می‌کند. آسیا پرتو مفتخر به تولید لامپ‌هایی با بهره‌نوری 100 تا 105 لومن بر وات است. این بهره‌نوری در بین بالاترین لامپ‌های ال ای دی ایرانی قرار دارد. برای خرید مستقیم لامپ از کارخانه آسیا پرتو لطفا با شماره واتساپ ما ۰۹۱۲۲۹۹۹۵۶۷ تماس بگیرید. همچنین برای خرید حضوری به نماینده ما به نام شهر آفتاب در لاله زار با شماره تلفن ۶۶۳۴۲۰۰۰-۰۲۱ مراجعه کنید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *