لومن چیست؟

لومن چیست؟

آنچه در این مطلب می خوانید

اخطار; مراقب اشتباه خود باشید، توان بالاتر نشانگر نور بیشتر لامپ ال ای دی نیست! در این محتوا پاسخ سوال لومن چیست؟ را می‌دهیم. در این محتوای بلاگ آسیا پرتو، شارنوری و واحد لومن را بررسی می‌کنیم. در ادامه برای پیدا کردن لامپ کم مصرف اما پُرنور، شاخص وات بر لومن را بررسی می‌کنیم. در واقع برای خرید یک لامپ پُرنور باید از لومن و شارنوری کمک بگیریم.

با خواندن این محتوا لامپ ال ای دی پر نور اما کم هزینه از لحاظ انرژی را پیدا می‌کنیم.

شار نوری یا لومن چیست؟

لومن lm در واقع واحد اندازه‌گیری شار نوری Luminous Flux است. شار نوری میزان و مقدار نور خارج شده از یک منبع نور در واحد زمان است. شار نوری را با حرف یونانی فی Φ نشان می‌دهند. شار نوری یک لومن (1Lm) حاصل ضرب یک کاندلا در یک استرادیان است. در تعریف ساده‌تر 1Lm باید بگوییم، 1 لومن میزان نور یک شمع در فاصله تقریبا 30 سانتی‌متری است.

برای تشخیص شار نوری از سیستم اسپکترورادیومتر (Spectroradiometer) استفاده می‌کنند.

در تعریف دیگر شار نوری، کل نور خارج شده از یک منبع نور در تمام جهت‌ها است.

با خرید لامپ ال ای دی، یک نور باکیفیت و سالم را دریافت می‌کنید. اما آیا با این نوع لامپ آشنایی دارید؟ برای آشنایی با 0 تا 100 لامپ led، مقاله لامپ ال ای دی چیست برای شما آماده شده است. توان یا وات بالاتر به معنی نور بیشتر نیست! لامپ ال ای دی که lm یا لومن (Lumen) بالاتری دارد در واقع پُر نورتر است. برای خرید یک لامپ پر نور حتما قسمت بعدی را بخوانید.

آیا وات بالاتر به معنی شدت نور بیشتر است؟

در پاسخ این سوال بایید بگوییم خیر. وات میزان انرژی مصرفی برای تولید نور است. اما همیشه وات بیشتر به معنی تولید نور بیشتر نیست. برای مثال لامپ 100w تنها 1300 لومن نور تولید می‌کند. اما برای تولید همین لومن در لامپ ال ای دی تنها 18w انرژی مصرف خواهد شد. دلیل این تقاوت میزان تلفات انرژی به صورت گرما است. لامپ ال ای دی در واقع لامپ فوق کم مصرف است و تلفات انرژی آن حدود 10% است.

لومن یا شار نوری کمیتی برای تعیین نور مورد نیاز محیط است.

در مقایسه لامپ کم مصرف با ال ای دی با وجود وات پایین‌تر لامپ ال ای دی شار نور بیشتری تولید می‌کند. به عنوان مثال برای تولید شار نوری 1300 لومن به یک لامپ، 20w کم مصرف نیاز داریم. اما لامپ ال ای دی حبابی ۱۵ وات آسیا پرتو برای تولید این شار نوری کافی است.

مفهوم لومن بر وات چه معنی دارد؟

لومن بر وات (LM/W) معیاری برای سنجش انرژی در مقابل تولید نور است. در هنگام خرید لامپ با توجه به این معیار می‌توانیم لامپی کم مصرف اما پُر نورتر خرید کنیم. بهره نوری یا راندمان بر حسب Lm/W بیان شده است و این معیار در جعبه لامپ‌ها درج خواهد شد. برای خرید لامپ ال ای دی باید لومن بر وات یا بهره‌نوری Luminous efficacy را مقایسه کنیم.

یکی دیگر از معیارهای روشنایی شدت نور است. شدت نور در واقع تعیین کننده تعداد لامپ است. ما برای این مفهوم مقالۀ شدت نور چیست؟ را به زبان فوق ساده نوشته‌ایم.

لومن چیست؟ یک واحد برای پیدا کردن لامپ پُر نور

لومن در واقع یک واحد سنجش تولید نور لامپ است. لامپ فوق کم مصرف ال ای دی این روزها بالاترین لومن بر وات را دارد. این یعنی در مقابل انرژی کم‌تر نور بیشتری تولید می‌کند. برای مثال لامپ حبابی ال‌ای‌دی ۷ وات آسیاپرتو، 700 لومن نور تولید می‌کند.

شاخص وات بر لومن راهنمای ما در هنگام خرید لامپ ال ای دی است. در هنگام خرید لامپ دغدغه شما چیست؟ آیا تجربه‌ای از خرید نامناسب لامپ ال ای دی داشته اید؟ در بخش دیدگاه نظرات و سوالات خود را همین حالا برای ما ارسال کنید.

آسیا پرتو تولید کننده لامپ ال ای دی با بهره نوری تقریبا 100 لومن بر وات است. این یعنی لامپ 15 حبابی ما 1500 لومن نور تولید می‌کند. محصولات ما از 4 مرحله تست عبور می‌کنند. این یعنی کیفیت سرلوحه شرکت ما است و تنها به دنبال تولید و کسب سود نیستیم. برای خرید از آسیا پرتو با شماره واتساپ ما 09122999567 تماس بگیرید. همچنین برای خرید حضوری به نماینده ما به نام شهر آفتاب در لاله زار با شماره تلفن 66342000-021 مراجعه کنید.

سوالات متداول

میزان نوری که لامپ ال ای دی در واحد زمان تولید می‌کند. یعنی لامپ در هر ثانیه چند لومن نور تولید می‌کند. همچنین در تعریف دیگر مجموع نور منتشر شده در 360 درجه را شارنوری می‌گویند.
بهره نوری یعنی به ازای هر وات از مصرف انرژی، نور تولید شده، چند لومن است.

لومن واحد اندازه گیری مقدار تولید نور است. شدت نور با واحد لوکس یعنی یک لومن بر روی 1 متر مربع از سطح تابش پیدا کند.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *